Vodič s kojim je poželjno izgubiti se u gradu

Zagreb Streets, Art and Getting Lost

S Martinom Kontošić i Irenom Frantal već nekoliko tjedana dogovaramo sastanak. Zainteresirala nas je informacija da njih dvije u timu, Martina kao povjesničarka umjetnosti i menadžerica turizma te Irena kao prva školovana umjetnica knjige u Hrvatskoj, izrađuju atipični, dizajnerski vodič kroz Zagreb, namijenjen ne samo turistima već i samim Zagrepčanima. No, zbog nagomilanih obaveza na sve tri strane, nekako se naš susret stalno odgađao.

Sve dok nismo došli na Dan D, gdje su premijerno predstavile vodič Zagreb Street, Art ang Getting Lost, i oduševili se. I nismo bili jedini. Naime, međunarodni žiri na D-izložbi upravo je njih izabrao među najboljim dizajnerima do navršenih 35 godina u regiji, dodijelivši im drugu nagradu. A to nam je bio i više nego savršen povod da se napokon nađemo.

O čemu je točno riječ? Vodič Zagreb Streets, Art and Getting Lost zapravo je umjetnička knjiga netipičnog oblika, a svojom se formom i konceptom razlikuje od svih dosadašnjih vodiča. Knjiga nema tvrde korice već je otvorena, s krojačkim prošivom na sredini i stranicama koje se listaju s obje strane, a tema mu je otkrivanje zagrebačke ulične umjetnosti.

Sadržaj je duhovito povezan na način da se nakon početnih uputa upuštate u spiralno kretanje knjigom i gradom. Oznake u boji vas vode u opuštenu šetnju s jednog na drugi kraj vodiča uz pomoć kojeg se može, ali i ne mora doći do skrivenog mjesta na kojemu se nalazi jedan dijelić ulične umjetnosti.

Tema je ulična umjetnost, a proučavajući stranice otkrivaju se tajna mjesta

Vodičem je obuhvaćeno šire gradsko središte, od samog centra, preko Gornjeg grada i Trga Francuske Republike pa sve do Džamije i Branimirove. Na poleđini se nalazi i nepregledna mapa, bez naziva pojedinih mjesta poput trgovina, knjižara ili kafića kako bi se potaknula interakcija čitatelja s lokalnim stanovništvom.

Primjerice, vodič nagovještava kako se u Tkalčićevoj ulici mogu popiti najfinije rakije, ali ne otkriva gdje točno. Autorice ističu kako je riječ o subjektivnom odabiru lokacija, ali koji ujedno potiče proučavanje, istraživanje i druženje.

Početna je Martinina ideja vodiča bila ujedinjavanje povijesti umjetnosti i turizma, dok je za originalni karakter zaslužna Irena, koja je nakon dogovora o glavnoj temi – pritajenoj, minijaturnoj i istodobno atraktivnoj uličnoj umjetnosti – preuzela i razvijala projekt. – S obzirom na svoju struku, nisam bila opterećena pravilima što je to knjiga.

Bila sam opuštena, dva puta tjedno sam proučavala grad i to me vodilo kroz dizajn knjige. Sama forma knjige može se koristiti i za likovno izražavanje, gdje se koristi cjelokupan koncept knjige – crtež, tekst, uvez, odnosi stranica… Šetnja kroz knjigu zapravo je šetnja kroz grad. Kako se možeš izgubiti u gradu, tako se možeš izgubiti i u knjizi.

Nema ništa loše u tome jer se uvijek možeš vratiti na pravi put. Kada ispočetka čitaš knjigu shvatiš kretanje gradom, a budući da je street art neprimjetan i sami su crteži skriveni u knjizi.

Tijekom proučavanja stranica, knjiga će se mijenjati, neke stranice rasparati, s vremenom će savinuta završiti u nečijem džepu, baš kao što će se promijeniti i nečiji pogled prema gradu – kaže Irena, koja je magistrirala na jedinom postdiplomskom studiju koji se bavi umjetnošću knjige, a nalazi se u Londonu.

Samom vodiču prethodile su BookArt sesije čiji je cilj bio upoznati zainteresirane s umjetnošću knjige, a za koje im je Knjižara Vuković/Runjić omogućila prostor. Djevojke na jesen planiraju organizirati i višednevne sesije koje bi osim praktičnog dijela uključivale i predavanja o povijesti umjetnosti, dok bi se u međuvremenu trebala izdati edicija s najmanje 300 primjeraka vodiča.

S obzirom na odlične reakcije iz inozemstva, djevojke se planiraju upustiti u još jedan eksperiment – vodič primijeniti i na neki europski grad. I to opet na originalan i duhovit način.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. travanj 2024 17:35